Jak zorganizować udane przyjęcie

Wykonanie

94 Flares Twitter 0 Facebook 94 94 94 94 Flares ×
W czwartek, piątek i sobotę organizowałam okolicznościowe imprezy. Przygotowując jedzenie, a później słuchając komplementów dotyczących mojej wyjątkowo dobrej organizacji doszłam do wniosku, że przygotowanie dobrego stand bufetu to duże wyzwanie, szczególnie dla osoby debiutującej w świecie bankietowych degustacji. Oczywiście postanowiłam uchylić Wam rąbka tajemnicy i pomóc w organizacji przyjęć i prywatek.
Kasa, kasa, kasa…
Zajęcia organizacyjne
Po ustaleniu budżetu możemy dopracować wstępną listę gości (impreza to zawsze zapraszanie ludzi). Gdy macie już opracowaną listę, warto ustalić, jeśli do te pory tego nie wiedzieliście, czy któryś z nich jest na diecie wyłączającej pewne grupy produktów lub czy cierpi na nietolerancję pokarmową, podanie pieczonej jagnięciny grupie wegetarian jest raczej złym pomysłem i może spotkać się z dezaprobatą. Po tych kluczowych ustaleniach możecie zabrać się za ustalanie menu.
Kameralne przyjęcie
Menu powinno składać się z przystawek zimnych, przystawki ciepłej, dania głównego i deseru. Na każde 5 osób powinny przypadać 2-3 rodzaje przystawek. Z doświadczenia wiem, że gdy organizuję catering na uroczystości,np. 15 osobowe, największą frajdę gościom sprawia różnorodność potraw na stole – im więcej różnych smaków tym większe zainteresowanie potrawami. Przy tej liczbie osób i kameralności uroczystości optymalną liczbą jest 6-7 rodzajów przystawek, przygotowanych w mniejszej ilości. Według mnie to optymalna liczba – goście się nie znudzą i ciągle będą krążyć przy stole. Dodatkowo warto podać zupę lub sałatkę na przystawkę główną (nie stojącą na bufecie), danie główne i deser. Co do przystawki i dania głównego mamy tu ogromną dowolność, natomiast deser powinien być daniem porcjowanym i/lub ciastem. Dlaczego? Ciasto może równie dobrze stanąć na stole i być dodatkiem do późniejszej kawy. Stwarza także możliwość wyboru czy i kiedy gość zje deser.
Duża uroczystość
Przy dużej uroczystości przede wszystkim liczy się dobra organizacja. Tutaj należy pamiętać o regule im mniej tym lepiej. Zimny bufet powinien być zaopatrzony w kilka sałatek, pieczywo i zimne przekąski, przygotowane w większych ilościach aby swobodnie uzupełniać ich brak. Przystawka przed daniem głównym powinna być zupą, gdyż lubimy ten ciepły rodzaj posiłku. Drugie danie powinno pojawić się w dwóch a nawet trzech odsłonach. Warto użyć do jego przechowywania piekarnika aby nadal pozostało ciepłe, a każdy gość mógł je otrzymać w tym samym momencie. 2-3 rodzaje dania głównego to absolutny klasyk. Należy je przygotować, przewidując, że każdy z gości spróbuje większości z nich – przygotowujemy więc 3/4 % ilości porcji dla wszystkich gości, połowa to za mało, ktoś na pewno będzie miał ochotę na dokładkę. Można zaopatrzyć się lub wypożyczyć podgrzewane pojemniki do serwowania dań. Dla chcącego nic trudnego. Kilka rodzajów ciast i jeden ogólny deser, np. sałatka, mus, sorbet czy lody to miły wstęp do dalszej zabawy, liczcie się z tym, że im więcej osób tym dłużej potrwa impreza. Ciasta nie wymagające chłodzenia mogą zostać, koniecznie poporcjowane, na stole do końca przyjęcia, pamiętajcie aby obok umieścić noże, łopatki do serwowania i wysokie naczynia z gorącą wodą. Jeśli macie patery to świetnie, jeśli nie do ekspozycji ciast użyjcie prostych, płytkich talerzy. Ciasta z kremami starajcie się trzymać w chłodzie możliwie jak najdłużej, po wyjęciu z lodówki ustawcie je w miejscu najchłodniejszym lub na pojemniku z lodem (dekoracyjna miska, w środku lód, a na wierzchu forma lub talerz z ciastem). Po kilku godzinach zabawy, dopełniania bufetu przekąskami i spadającym zainteresowaniem zebrach stołami, należy spektakularnie uraczyć ich drugim ciepłym daniem. Przygotujcie na nie coś lekkiego ale sycącego i pożywnego.
Układanie menu
Kierujcie się zasadą: ma być smacznie i zdrowo. Menu jest ograniczone budżetem. Przy małych kwotach musicie dysponować nim odpowiedzialnie – wybierajcie składniki proste i dostępne: sery, warzywa, tańsze kawałki mięsa (zamiast tatara z polędwicy wołowej z parmezanem pieczone skrzydełka z kurczaka z domowymi frytkami), aromatyczne zioła i przyprawy, pieczywo, kasze i ryże. Korzystajcie z produktów lokalnych, dostępnych i lubianych. Cenną radą jest to, żebyście pamiętali o możliwościach tworzenia wrażenia luksusu – używanie małych ilości wykwintnych i aromatycznych składników w celu zaromatyzowania większej ilości produktów bazowych – np. risotto to ryż z dodatkami – użyjcie kolorowych i pachnących – cebuli, natki, bazylii i tartego sera, a wierzch udekorujcie ziołami. Warto bazować na sezonowych warzywach przygotowując smaczne sałatki, tutaj kluczowy jest „mocny” dressing to on sprawiaj, że danie ma charakter, dodanie do sosu winegret odrobiny truflowej oliwy, ze zwykłych ziemniaków zrobi cudowną francuską sałatkę. Pieczywo i krakersy są wspaniałym nośnikiem wszelkich past i serów, spróbujcie. Pozycje w karcie dań należy spisać na kartce, a następnie obok nich utworzyć listę zakupów, zostawiając sobie granicę 15% budżetu na nieprzewidziane zakupy. O budżetach nieograniczonych się nie wypowiadam gdyż ogranicza nas wtedy jedynie wyobraźnia.
Przykładowe zestawienie dwóch kategorii budżetowych poniżej.
200 / 600 / osób 5 w obu przypadkach
1. Przystawki:
- Sałatka masłowa z jajkiem, zielonym marynowanym pieprzem sosem winegret, rzodkiewką i czerwoną cebulą – 20 zł /
Mieszanka sałat z sezamem, suszonymi pomidorami, szynką serrano, sosem z hiszpańskiej oliwy, pestki dyni, ziołowe grzanki – 70 zł /
- Mini tarty cebulowe z tymiankiem i boczkiem – 30 zł
Mini tarty ze szpinakiem, łososiem, rukolą i kawiorem – 70 zł
dodatkowo w obu propozycjach:
-paluszki grissini 3×4 zł= 12zł
-chleb razowy na zakwasie= 5 zł
-pasta majonezowa z serem lazur = 12 zł
-słodki sos chilli = 6 zł
2. Przystawka główka:
- Zupa krem z młodych ziemniaków ze szczypiorkiem i śmietaną, na bulionie warzywnym – 20 zł
- Rosół z kaczki i wołowiny z kawałkiem mięsa, chilli, kolendrą i makaronem ryżowym -
60 zł
3. Danie główne:
- Pieczony kurczak w pomarańczach, z pietruszką, kaszą pęczak i ziołami – 40 zł
- Pieczona kaczka w czerwonej cebuli i konfiturze figowej w maślanym sosie, z bakłażanem, marchewką, trybulą, bratkami, sosem z kaczki i pure z selera ze śmietaną – 150 zł
4. Deser
- Biszkopt z kremem mascarpone z truskawkami, galaretką i gałką lodów waniliowych i miętą – 25 zł
- Sernik z mascarpone na kruchym spodzie z ciastek amaretii z wanilią, sosem truskawkowym, bezą i melisą – 80 zł
-dodatkowo w obu propozycjach
sałatka z owoców sezonowych – 15 zł
Podsumowanie:
480 zł – kosztorys dla przyjęcia ekstra
Wózek, torba i woreczki
Gdy już ustalimy budżet, ogólny zamysł przyjęcia i menu możemy wybrać się na zakupy. Wybierzcie się na nie z listą, najlepiej podzieloną na sklepy a pod nimi umieśćcie nazwy artykułów które tam nabędziecie. W markecie kupicie mąkę i cukier, w warzywniaku jarzyny i owoce a w mięsnym mięso. Wypisane w formie dobrze zaplanowanej listy potrafią oszczędzić dobre godziny, a chodzi o to żeby było przyjemnie, prawda?
Jeżeli macie jakieś pytania piszcie. Jeżeli chcielibyście abym to ja zorganizowała Wam przyjęcie chętnie się tego podejmę i posłużę swoim doświadczeniem.
Kontakt:
[email protected]
[email protected]
Powiązane notki:
Tradycyjna szarlotka z korzenną nutą + kilka trików na udane ciasto
Źródło:http://ania-gotuje.blog.pl/2015/06/03/jak-zorganizowac-udane-przyjecie